Dirigent Jonas Gedeshi

Jonas Gedeshi werd geboren te Vilvoorde op 8 juni 1995. Al vanaf zijn 6 jaar speelt hij gitaar. Na zijn gitaaropleiding in de ‘Akademie voor Muzische Kunsten Meise’ bij Sim van Thienen studeerde hij vanaf 2013 aan het Lemmensinstituut gitaar bij Raphaëlla Smits. Daarbij combineerde hij zijn hogere studies met een studie Fysica aan de KULeuven. Voor de twee studies behaalde hij zijn masterdiploma in respectievelijk 2019 en 2020. Hij behaalde enkele laureaatplaatsen bij verschillende nationale gitaarwedstrijden en kreeg een beurs voor het gitaarfestival Nürtingen bij de “International Youth Guitar Competition Andres Segovia”.

Tijdens zijn opleiding gitaar startte hij ook zijn opleiding Compositie waarvan hij zijn bachelor diploma behaalde in 2019. Hij startte al met componeren vanaf een jonge leeftijd (12 jaar). Tijdens zijn opleiding volgde hij les bij Piet Swerts, Pieter Schuermans en Luc van Hove. In 2018 werd hij gekozen als een van de winnaars van de wedstrijd Carano4Children rond de fabels van Leonardo Da Vinci waarbij zijn werk werd uitgevoerd in Bozar.

Naast zijn studies volgde Jonas een tal van masterklassen en opleidingen bij tal van muzikanten zoals Eduardo Isaac, Paolo Pegoraro, Benjamin Verdery, Timo Korhonen, Jorge Caballero, Dieter Staelens. Hij zingt sinds 2019 mee in het mannenensemble Gospodi (traditionele kerkslavische gezangen). Sinds kort volgt hij ook koordirectie bij Koen Vits om zich verder te verbreden als muzikant.

Wat muziekstijl betreft gaat zijn voorkeur uit naar romantische of romantisch geïnspireerde koormuziek, maar ook veel componisten uit de twintigste eeuw en ook renaissancemuziek.