Kooruitstap naar Luik

Het bestuur zorgde voor de kooruitstap van 2016 voor een voltreffer… een bezoek aan de stad Luik met als blikvanger – hoe kan het anders – het nieuwe station van Guillemins.
Het werd ontworpen door de wereldbefaamde Spaanse architect Calatrava, die ook in New York het nieuwe W.T.C. station ( de Oculus ) mocht vorm geven. De vorm van dit witte station, een constructie van staal en glas, verwijst naar een vogel die opstijgt uit een kinderhand. Het is bedoeld als een monument voor de slachtoffers van de aanslagen. Het station in Luik vertoont dezelfde kenmerken en werd gemaakt van staal, glas, wit beton en Belgische blauwe hardsteen. Het beschikt over een monumentale overkapping van 160 m lang en 35 m hoog. De feestelijke opening van het station vond plaats op vrijdag 18 september 2009. De foto’s spreken voor zich maar er zélf staan… onder deze enorme en toch elegante overkapping ….is nog iets heel anders.

Een perfect Nederlandstalige gids leidde ons daarna langs menige bezienswaardigheden die in Luik te zien zijn en – geloof het of niet – onder een stralende zon ( op een enkele bui na ). Meestal te voet maar evengoed even met de boot op de Maas en later met het toeristisch treintje. Dit hotste ons een tweede maal langs het traject dat we voordien te voet hadden afgelegd en bezorgde ons een minder aangename massage van de rug. Colette die vroeger naar huis moest stapte aan de Guillemins van het nog rijdende treintje af en belande in de goot. Ze kwam er gelukkig met de schrik vanaf.

Luik blijkt een stad in evolutie met aandacht voor het verleden ( menig gerestaureerde gebouwen ) maar evengoed gebouwen zoals dit van financiën dat doet denken aan de city of London…of de nieuwe voetgangersbrug onlangs ingehuldigd.

We eindigen in het restaurant “As Ouhès” voor een snel geserveerde maaltijd want de trein van 21 uur wacht. Luc en Bieke proberen Dominique te overtuigen om aan te sluiten bij het koor ( terwijl ik even diplomatisch naar het toilet ga ) maar ze bijt niet.
Op 30 minuten tijd zijn we terug in Leuven, voldaan en tevreden van dit mooi, leuk en interessant bezoek.
Dank aan het bestuur.

Guy